Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A versenyhétvége
A Forma-1-es versenyhétvége öt eseményből áll össze: pénteken két másfél órás, szombaton egy egyórás szabadedzést tartanak, amelyen a csapatok az autó beállításait, új fejlesztéseit próbálják ki. Szombat délután tartják a rajtsorrendet meghatározó kvalifikációt, míg magát a nagydíjat vasárnaponként rendezik.

16.png

 
A kvalifikáció
A kvalifikáció vagy más néven időmérő edzés eredménye határozza meg a futam rajtsorrendjét. Az egyórás edzés három szakaszra (Q1, Q2, Q3) tagolódik, az első 18 perces részben a teljes mezőny fut, a végén a leglassabb 3 pilóta búcsúzik, a második, 15 perces menetben szintén ugyanennyien, a 12 perces zárószakaszban már a Top 10 helyeit osztják ki.

13.png

 
A futam
A Forma-1-es futam alapesetben állórajttal indul. A versenytáv 305 km, plusz az utolsó kör befejezéséhez szükséges távolság (a pályák hosszától függően 40-80 kör). Az F1-es verseny normális esetben legfeljebb 2 órát tarthat, ha a futamot meg kell szakítani, akkor a szünettel együtt maximum 4 órás lehet. 

A nagydíjon az első 10 kap pontokat. Ha a mezőny nem jut el a versenytáv 75 százalékáig, a szokásos pontértékek felét osztják ki.

15.png

 
Világbajnokság, pontrendszer

A Forma-1-es világbajnokságban két bajnokság fut párhuzamosan, egyrészt a pilóták egyéni küzdelme, másrészt a csapatok - pontosabban konstruktőrök küzdelme zajlik. A végső sorrendet az összes nagydíjon szerzett pontok összege határozza meg.

A futamokon az első tíz versenyző kap pontot (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), a konstruktőri bajnokság eredményét a csapatok két pilótája által szerzett pontok összeadásával számítják.


Az idény alatt pontot nem szerzett pilóták és csapatok sorrendjét a legmagasabb helyezés dönti el és ugyanez igaz a pontegyenlőségre is.

11.png

   
Versenybírók, büntetések

Az F1 sport- és műszaki szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hozza és tartatja be. Az autók műszaki szabályosságát az FIA ellenőrei vizsgálják, a pilóták által vagy a csapatok által elkövetett szabálytalanságokat első körben a hétvégére kijelölt stewardok szankcionálják, ha kell. A versenybírói testület 3+1 főből áll, az FIA három emberét tanácsadóként egy korábbi, jelentős tapasztalattal rendelkező autóversenyző segíti.

1.png

 

A versenyeken a leggyakoribb büntetések a bokszutca-áthajtás vagy az ún. stop&go, amikor a vétkes pilótának 10 másodpercet várakoznia is kell. Ezeket a futam után is ki lehet osztani, ebben az esetben 10 és 20 másodperces időbüntetésnek felelnek meg. Utólagos büntetésként alkalmazható a következő futamra érvényes öt-tíz helyes rajtbüntetés, de pénzbírságot is kaphatnak a versenyzők vagy a csapatok.

8.png

 
A zászlók

A Forma-1-es versenyeken számos színes zászló kerülhet elő, mindegyik mást és mást jelent. A sárga veszélyre, óvatosságra int, és a pálya adott szakaszán tiltja az előzést. A dupla sárga ennek hangsúlyosabb változata. A sárga-piros csíkos zászló a pálya felületén lévő veszélyt (olaj, törmelék) jelzi. Ezeket zöld zászló lengetése oldja fel.

A kék zászló a lassú (lekörözött) versenyzőket figyelmezteti arra, hogy mögöttük gyorsabb versenyző érkezik, elengedése kötelező.

A piros zászló az edzés vagy futam megszakítását, felfüggesztését jelenti, a fehér a futam utolsó körét jelzi, míg a kockás zászló az esemény teljes lezárását mutatja.

6.png

 
A biztonsági autó
A biztonsági autó (Safety Car - SC) baleset vagy a pálya más okból versenyzésre részlegesen alkalmatlan állapota idején gurul be. A mezőnynek ekkor fel kell sorakoznia az SC mögött, majd meghatározott köridőhöz kell tartania magát. Az előzés ilyenkor tilos, csak a lekörözött, "rossz pozícióban" lévő autók mehetnek körbe, hogy a mezőny végén helyükre kerüljenek.

A biztonsági autós szakasz alatt a bokszutca látogatható, de büntetések letöltésére nem használható.

A biztonsági autó távozását egy körrel előbb jelzik, a futam újraindulását az SC kiállása után a versenyt vezető pilóta felvezetése mellett repülőrajttal hajtják végre.

17.png

 

A gumik

Az F1-ben száraz körülmények között minta nélküli, ún. slick gumikat használnak. A sportág beszállítói négyféle keveréket gyártanak ezekből (szuperlágy, lágy, közepes és kemény).

3.png

 

A motor

A Forma-1-es csapatok V6-os motorokat használnak. A szabvány a 4.szezontól változott meg, onnantól fogva csakis ezeket az 1,6 literes turbómotorokat használhatják a csapatok 15 000 percenkénti fordulattal, amelynek a teljesítménye 600 lóerő.

22.jpg

 
Az ERS és a DRS
ERS: (Energy Recovery System - Energia Visszanyerő Rendszer) az ERS már nemcsak a fékezési energiát, hanem a motor hőenergiáját is hasznosítja. Az így összegyűjtött energiát a pilóta egy kör folyamán 33.3 másodpercig használhatja, amivel plusz 161 LE teljesítményt ér el.

DRS: (Drag Reduction System = Légellenállás-csökkentő Rendszer) a megoldás lényege, hogy a hátsó szárny felső lapjának nyitásával csökken az autó légellenállása, ezzel pedig nő a sebessége.

20.jpg

 

A futamon a DRS-t csak az FIA által előre kijelölt szakaszon vagy szakaszokon lehet bevetni. Ezek általában egyeneseken, 600 méter hosszan helyezkednek el. A szárny nyitásának feltétele, hogy az üldöző autó egy másodpercnél kisebb hátránnyal kövesse a másikat a mérési pontnál. Ha ez fennáll, az elsőre meghatározott aktivációs ponton nyithatja a DRS-t, amely aztán az első fékezésig marad éles, akár sikerült az előzés, akár nem.

Az FIA szimpla, dupla vagy két egymástól független DRS-zónát is kijelölhet a pályákon. A kettős zónáknál vagy egy mérési pont után lehet kétszer használni az eszközt, vagy mindkét zóna előtt van egy-egy mérési pont. A futam első két körében és hivatalosan esősnek nyilvánított körülmények között tiltott a DRS.

7.png

 
Tesztek

Minden szezonkezdet  előtt egy 3 napos tesztre kerül sor, melyen felmérhetik pilótáik és az autóik teljesítményét a csapatok, továbbá a gumiabroncsokról is kaphatnak információt.

A teszteket általában ezen helyek valamelyikén szokták rendezik: Barcelona - Jerez - Valencia - Mugello - Bahrein - Silverstone - Abu Dhabi - Magny-Cours - Hungaroring.

Tesztnaponként maximum 3 különböző pilóta gurulhat ki csapatonként a pályára.

19.png

   
NEMRÉG BEVEZETETT SZABÁLYOK:

- Minden istálló maximum kétszer változtathat pilótát az idény közben. A harmadik alkalommal már 10 millió a költsége az újabb pilótaváltásnak.

- Nincs továbbra sem tankolás a futam alatt, a versenygépek teli tankkal vágnak neki a futamnak.

- A csapatutasítás továbbra is szabályos marad mind a futam előtt, mint alatta.

 

Ki lehet F1 pilóta?

Az, aki még életben van és versenyzett/versenyzik valamilyen autós szériában és már betöltötte a 18. életévét.
 
 

 

Hírlap 2015/20.


Pörgesd meg a kereket!


Statisztika

Flag Counter

elindult: 2013.jún.18.

Image and video hosting by TinyPic